Ny rapport: Hvad er vigtigt for patientrepræsentanterne i Medicinrådets fagudvalg?
En evaluering af patientrepræsentanters oplevelser af arbejdet i Medicinrådet, lavet i samarbejde med ViBIS, viser, at patientrepræsentanterne generelt oplever en god relation til Medicinrådets sekretariat og føler sig involveret som medlemmer i fagudvalgene.
05. december 2024
Medicinrådet har i samarbejde med ViBIS (Videns- og Kompetencecenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet) undersøgt, hvad der er vigtigt for de patientrepræsentanter, der er med i fagudvalgene. Evalueringen er en del af Medicinrådets indsats for løbende at forbedre patientinddragelsen og samarbejdet med patientrepræsentanterne og belyser patienternes oplevelse før, under og efter fagudvalgsmøderne.
- Patientrepræsentanterne bidrager med værdifulde perspektiver i Medicinrådets fagudvalg og løser en meget vigtig opgave. Vi har et mål om at forbedre og optimere vores involvering af patientrepræsentanterne i fagudvalgenes arbejde. Derfor forsøger vi løbende at afdække, om vi kan gøre det bedre. Evalueringen har givet os brugbare input og gode ideer til, hvordan vi kan styrke patientrepræsentanternes involvering i og oplevelse af fagudvalgsarbejdet. Det gælder blandt andet et styrket samarbejde med Danske Patienter, fx vedrørende udpegning af patientrepræsentanter til fagudvalgene, forbedring af introduktionskurser for nye patientrepræsentanter og patientrepræsentanternes habilitet. Derudover vil vi arbejde på mere åbenhed om beslutningsprocesserne, at der kommer mere hjælp og vejledning til læsning af materiale og have øget opmærksomhed på de perspektiver, patienterne kan bidrage med, siger Jørgen Schøler Kristensen, forperson for Medicinrådet.
Evalueringen omfatter interviews med 10 patientrepræsentanter, som repræsenterer forskellige fagudvalg. Læs mere om arbejdet her.
Medicinrådet er allerede i gang med en del af forbedringsforslagene og forsætter dette arbejde i 2025. Derudover indgår tiltag vedrørende patientinddragelse i Medicinrådets strategi for 2025-2028.
Læs om patientrepræsentanternes rolle i Medicinrådet her.
Patientrepræsentanternes hovedbudskaber fra evalueringen
Før møderne:
- Klart møde materiale og tydelige forventninger
- Vigtigheden af formøder for patientrepræsentanter
- Styrkelse af introduktionskurser
Under møderne:
- Inddragende materiale
- Viden om patientinddragelse blandt alle deltagere
- Vigtigheden af fysiske møder
Efter møderne:
- Mere indsigt i beslutningsprocessen
- Det er vigtigt, at patienternes perspektiv er med
- Det er vigtigt med mere viden om kommentering